Kedai Buku Online

Thursday, February 24, 2011

NOSTALGIA.....

sorong papan tarik papan
buah keranji dalam perahu
suruh makan dia makan
suruh mengaji dia tak tahu

rasanya kecil-kecil dulu kita biasa dengar pantun ni kan? Sampai sekarang pun mesti pantun ini masih terngiang-ngiang di telinga kita. Tetapi hari ni saya bukan lah nak bercerita pasal pantun sebab tak pandai pun berpantun. Kalau buat pantun pun rasa malu ngan orang jer sebab pantun jadi tah haper-haper...hehehe....

apa yang ingin saya highlight kat sini adalah berkenaan buah keranji....buah yang banyak meninggalkan nostalgia pada saya. Saya tak pasti berapa ramai di kalangan rakan-rakan yang biasa dengan buah keranji ni, tapi saya akan bantu dengan menampalkan gambar-gambar buah ini.

 Dua gambar di atas adalah gambar buah keranji hasil daripada carian google...nampak sangat menarik dengan isinya yang merah tuh....aduh...kecur air liur....


Yang ni pulak buah keranji yang saya beli di pasar Pasir Puteh semasa balik kg cuti raya cina yang lepas. Sebungkus kecil tu harganya RM2...erkkk....mahalnya....
Yang tak syoknyer sebab buah yang saya beli ni tak se'tempting' buah yang kat atas. Yang ni jugak agak tebal kulitnya berbanding buah kat atas dan warna isinya kecoklatan bukan merah walaupun rasanya tidak jauh beza...


Semasa kecil-kecil dulu...ayah saya selalu ke hutan, mencari sesuatu yang boleh dijadikan barang jualan...bila ingat-ingat kembali, terasa betapa sayunya...begitu besar pengorbanan mereka dalam membesarkan kita. Buah keranji ni adalah salah satu daripada hasil hutan yang dibawa pulang.  Rupa buah yang selalu ayah balik balik tu sama macam dalam gambar hasil carian google saya tu.

 Buah keranji ni rasanya hanya ada di hutan-hutan, seingat saya ayah pernah cakap, pokok dia hanya produce buah selepas 15 hingga 20 tahun. Memang sangat lama, sebab tu kalau diperhatikan pokoknya besar-besar dan tinggi-tinggi. Honestly saya memang tak pernah tengok pokoknya hanya tahu daripada cerita-cerita ayah.

Saya masih ingat, ayah selalu bawa balik buah ini dalam kuantiti yang sangat banyak. Dan saya adalah salah seorang 'pekerja' ayah dalam operasi packaging dan selling....hahaha...best sangat masa tu. Saya jual kat rumah, saya jual kt sekolah. Alhamdulillah, jualan saya sangat memberangsangkan sampai ada yang dengki dan report kat cikgu. Pernah sekali cikgu cari siapa yang jual buah keranji ni depan-depan saya. Nasib baik kawan-kawan tolong cover, dan barang jualan pun dah habis. Kalau tidak saya tak tahulah apa tindakan cikgu pada saya...hehehe....

Kisah yang saya sangat ingat tentang buah keranji ni adalah tentang kawan sekelas yang datang rumah untuk beli buah keranji. Hahaha...cerita lama...masa tu rasanya saya baru darjah 1 @ 2... Dia datang dengan kakak dan adiknya. Jumlah yang dibeli tak berapa ingat tetapi agak banyak jugak la. Mak bungkus dalam kertas jer masa tu dan dia selalu beri lebih dari sepatutnya. Nak dijadikan cerita, sebaik sahaja selesai urusniaga, dan mereka dalam perjalanan pulang, guruh di langit mula berdentum, langit mula gelap. Diaorang pun apa lagi...cabut lari la. Oleh kerana berlari dengan bersungguh-sungguhnya untuk elakkan terkena hujan, tanpa disedari,  buah keranji yang hanya dibungkus dengan kertas tu pun bertaburan....lastly bila sampai rumah, buah yang dibeli cuma tinggal tak sampai separuh. Kesian kat diaorang tapi apa boleh buat. Saya sampai sekarang tak tahu kenapa mak tak letak dalam plastik masa tu. Kehabisan atau memang tak pernah guna plastik, saya pun tak tahu dan tak pernah pulak bertanya balik kat mak dan ayah...

BTW, agaknya kalau jumpa balik dengan kawan-kawan yang pernah beli buah keranji tu memang sah memang soheh tak kenal....sangat lama...sudah hampir 30 tahun....hmmmm.....

3 comments:

zeqzeq said...

Dua2nya susah dpt. Minat.
Mungkn pokoknya hanya di hutan

hani@debumelukut said...

tak pernah tgok pokok nya tapi suka makan buah nya..anak2 dah tak kenal dan tak suka...

rosnanie said...

ZZ...sy pn minat....

hani...ank sy pn xkenal, susah nk jmpa...sbb tu nostalgia