Kedai Buku Online

Sunday, July 25, 2010

SAMI YUSUF vs MAHER ZAIN

Assalamualaikum

Sekarang ini kemunculan artis-artis nasyid dah hampir sama dengan kemunculan artis2 lain. Namun begitu, tahap keglameran mereka tidak akan sama sekali menyamai artis-artis kontemporari. Sudah tentu nasyid tak mungkin akan menyamai nyanyian yang melalaikan itu. Namun begitu, sedikit sebanyak, mereka mempunyai peminat-peminat mereka sendiri.

Bagi saya pula, artis-artis nasyid sekarang, selain dari Rabbani dan Raihan, yang lain-lain kurang taringnya. Entah mengapa, kurang 'feel'nya. Bukanlah saya ini nak memperlecehkan mereka, tetapi tiada kesan sehingga ke hati. Apatah lagi bila timbul pula, dulu artis nasyid, sekarang jadi artis kontemporari. Siapa? Tak payah la sebut kat sini, rasanya ramai yang maklum.

Namun kemudian, apabila saya diperkenalkan kepada seorang artis ni, saya kembali meminati lagu-lagu nasyid. Suaranya yang mendayu-dayu bila mengalunkan lagu, sungguh mendamaikan. Seringkali bila saya mendengar lagu-lagunya, saya menghayatinya dan akhirnya air mata terus bergenang. Thanks to Mr Suami sebab perkenalkan lagu-lagu nyanyian beliau sehinggakan kami sekeluarga meminatinya dan menghafal lirik-lirik lagunya.

Ini adalah lagu pertama yang diperkenalkan kepada saya Al-Muallim oleh Sami Yusuf:





ini pula adalah lagu yang sangat menyentuh perasaan, terutamanya apabila kita mengenang ibu kita, Mother oleh Sami Yusof;





Sebenarnya banyak lagu-lagu yang menarik yang dinyanyikan oleh Sami Yusof ni, tapi kalau nak muat kt sini semua, penuh pulak nantikan? Tetapi kemudian kami berkenan pula dengan seorang lagi artis...Maher Zain. Layankan lagunya yang bertajuk Open Your Eyes...





Satu lagi lagu yang menarik...Always Be There....





kebanyakan lagu-lagu daripada Sami Yusof dah dihafal oleh kami anak beranak. Sekarang ni masing-masing pakat minat lagu daripada Maher Zain ni. Dan sekarang dalam proses menghafal lagu Open Your Eyes tu. Layankan...dan hayatilah....
*

5 comments:

Guru said...

memang minat keduanya

terbaru dari saya : banyak pilihan

eelobor said...

mmg betul ckp ros, bukan nak memperlekehkan artis nasyid baru, tp hati masih lagi pada raihan & rabbani.

rosnanie said...

cikgu...best kan lagu2 diaorang?

eelobor...semenjak Ust Asri (Rabbani) xder, punnn dah hilang taring...

Ummi Hanie said...

salam kak ,

sy still choose sami yusuf.. ;)

pernah dgr Asma Allah kan ? nice..very nice

rosnanie said...

salam hani.....
terima kasih singgah.
apa2 pn pilihan di tangan masing2. Semoga semakin ramia yang beralih kepada lagu2 berbentuk islamik sebegini berbanding lagu2 yang melalaikan