Kedai Buku Online

Monday, June 8, 2009

Aurat Wanita

Dalam setahun dua ni saya banyak merujuk kepada artikel UZAR terhadap banyak perkara di dalam hidup ni. Salah satu artikel yang paling mengesankan pada saya adalah "Aurat Wanita : apa sudah jadi". Artikel ini sangat menarik dan di sini saya sertakan sedikit petikan daripada artikel beliau.............

Semasa saya memberikan kuliah kepada satu kumpulan wanita yang terdiri dari golongan professional termasuk para Datin di satu daerah, ketika itu, sedang heboh isu wanita seksi ditangkap di sebuah kelab malam. Lalu timbul isu hak peribadi wanita untuk memakai apa jua pakaian yang diingininya, termasuk yang seksi. Lalu, semasa kuliah ini saya mengambil peluang bertanya kepada kumpulan wanita ini soalan mudah berikut :-

"Apakah agaknya sebab wanita ingin memakai seksi dikhalayak ramai? Dengan skirt pendek, atau baju sendat dan nipis?"

Ada di antara mereka mula memberikan pandangan, tetapi kerana terlampau ramai yang bercakap, saya tidak mendengar butirannya. Apabila saya meminta seorang wakil, seorang menjawab dengan yakin.

" Untuk nampak cantik ustaz..." katanya sambil tersenyum malu.

Saya bertanya pula : "Agaknya kepada siapa nak ditunjukkan kecantikan itu?"

"Tentulah kepada kaum lelaki ustaz, kaum wanita pun iye juga.." sambungnya.

"Baiklah, jika lelaki tersebut sudah tergoda dengan kecantikan tu, lalu ingin menyentuh bahagian indah yang dilihatnya boleh tak ?" Tanya saya menguji.

" Isyh, ustaz ni.. tentulah tak boleh ustaz, dah kira ‘sexual harassment' (gangguan seksual) tu ustaz" dengan yakin sekali hujjahnya kali ini.

"Jika demikian, tidakkah para wanita merasakan, tindakan mereka yang memaparkan bahagian yang menarik di tubuh mereka itu juga merupakan gangguan seksual kepada lelaki?" Tambah saya.

Artikel selanjutnya boleh la klik di sini

Artikel ini sesuai bagi semua peringkat umur, lelaki atau wanita terutama yang telah akil baligh. Bagi suami-suami, kadang-kadang ada yang merasakan aurat isteri tidak dipertanggungjawabkan kepada mereka, tapi ketahuilah, apa sahaja milik isteri adalah tanggungjawab sang suami, malahan suami begitu boleh dilabelkan sebagai suami yang dayus!!!



No comments: