Kedai Buku Online

Thursday, June 25, 2009

Kita hanya guna 10% daripada otak??? Biar betul???

“Kita hanya menggunakan 10% otak??? Sikitnya! Biar Betul!!!”

Anda mungkin biasa mendengar fasa ini dituturkan oleh penceramah motivasi atau guru, atau membacanya daripada buku-buku motivasi belajar. Apakah benar kita hanya menggunakan 10% fungsi otak kita?
Bagi mereka yang mempercayai ‘fakta’ ini dan penceramah-penceramah motivasi yang menguar-uarkan maklumat hebat ini, ya memang benar mereka hanya menggunakan 10% daripada otak mereka. :)
Kajian terkini membuktikan kita menggunakan 100% kemampuan otak kita, Alhamdulillah.

Tapi apa buktinya:
Bukti 1: Kajian pengimejan otak seperti imbasan PET (positron emission tomography) dan fMRI (functional magnetic resonance imaging) menunjukkan dengan jelas bahawa kebanyakan bahagian otak tidak terbiar tanpa digunakan. Sebenarnya, beberapa fungsi kecil hanya menggunakan satu bahagian kecil otak pada satu-satu masa. Sedangkan aktiviti yang banyak dan kompleks melibatkan lebih banyak bahagian otak. Keadaan ini sama dengan otot. Kita tidak menggunakan semua otot kita serentak, demikian juga otak. Aktiviti seperti makan, menonton wayang, berjimak atau membaca, melibatkan bahagian tertentu otak. Jadi, sebenarnya kita menggunakan otak kita sepenuhnya berdasarkan keperluannya.

Seterusnya, Baca Artikel Penuh dalam blog Telaga Biru

No comments: