Kedai Buku Online

Monday, July 6, 2009

Lagi-lagi selsema

Tidak lama dulu negara kita dikejutkan dengan wabak selsema burung, kecoh satu Malaysia (actually satu dunia) dengan wabak ini. Masa ni semua pakat pantang dengan ayam. Semua takut dengan ayam sebab takut terkena jangkitannya. Sana-sini disaksikan banyak ayam yang dibunuh untuk mengelakkan wabak menular. Alhamdulillah, bencana nya hanya sementara. Tidak ramai yang terkena.

Sekarang satu wabak selsema baru pula muncul. Mula-mula dulu disebut swine flu, kemudian ditukar kepada Influenza A, dan sekarang ditukar lagi kepada H1N1. Lepas ini apa pula yek? Apa-apa pun ia kita semua tahu nama-nama tersebut adalah merujuk kepada wabak selsema yang disebabkan oleh BABI. Sudah terlalu ramai yang dijangkiti, sudah terlalu ramai yang disyaki, dan sudah terlalu ramai yang disahkan menghidapinya apatah lagi sehingga menyebabkan kematian demi kematian di seluruh dunia.

Kenapakah ianya terjadi? Apakah makna semua ini? Wabak demi wabak yang menular, bencana demi bencana yang terjadi, apakah makna disebaliknya? Pernahkan kita fikir tentangnya? Pernahkah kita kaji tentangnya? Apakah puncanya? Apakah implikasinya dan sebarang persoalan yang perlukan pemikiran yang serius. Saya masih lagi terpinga-pinga sehingga kini, masih lagi tertanya-tanya, dan mungkin masih lagi mencari jawapannya

No comments: