Kedai Buku Online

Monday, October 12, 2009

FEAR FACTOR

Pukul 8 malam tadi kami makan malam, menu...tumis ikan bilis, ikan goreng, sup sayur campur...cukup lah untuk hidangan buat kami sekeluarga malam ni. Dalam sayur tu ada brokoli, putik jagung, bebola ikan, kacang peas dan cendawan, tidak lupa sayur yang sangat jarang aku masukkan iaitu tomato. Bila aku makan tomato tu, nabila melihat dengan muka yang berkerut. Biasa lah budak-budak, sayur bukan lah favourite mereka apatah lagi tomato. Dia kemudian dengan selambanya menyatakan dia tak suka tomato. Ayah dia pula menyampuk, "ok ibu, esok beli tomato semangkuk, suruh dia habiskan". Dia apa lagi terus menjerit, tak nak.....

Tapi kemudiannya, sempat pula dia cakap, "akak pun tak suka coklat"....cewah..dengan harapan orang akan suruh dia habiskan coklat semangkuk....pandai....cheating.....ayahnya pulak yang memahami maksudnya sengaja berkata..."ok ibu, esok beli coklat, suruh dia habiskan"....dia terus gelak memanjang....then, that's give me an idea.... coincidently, both things are at home...hehehe...aku pun apa lagi.. gi dapur, ambil sebiji tomato (basically just a small one) dan sebar coklat terus tayang kat dia...."ok kakak, kalau kakak boleh habiskan sebiji tomato, I'll give you this bar of chocolate! What do you think?".....

As I tought, she accepted my challenge..... dia gigit sikiiiiiiit je, terus berkerut muka. Tomato tu dah agak masak, so rasanya masam banyak, macam aku pun kurang suka kalau dah masak, Aku lebih suka kalau yang masih hijau2. Aku terus provok dia, "kakak tak makan, no chocolate!" Saja la ugut...masa ni la aku teringat...hahaha...macam fear factor....eat something you don't like/scary in order to get something precious.....

Sambil gelak besar aku sound" hahaha...kakak dah masuk fear factor programe.....hahaha..." bukan takat ibu je, semua seisi rumah gelakkan dia....but at last bila dia habiskan separuh dari buah tu dan muka dia dah mula nak hijau aku terus hulurkan coklat tu....kesian gak nengoknye....hehehe...

tu lah anak-anak...sayur yang rasa pelik skit bukan nak makan...hmmmm.....
*
*

No comments: