Kedai Buku Online

Sunday, November 22, 2009

JIRAN

Salam.
Hari ni masa menjemur kain terdengar perbualan jiran belakang rumah . Seseorang yang datang bertandang ke rumah jiran bertanya kepada beliau tentang pokok yang ditanam oleh nya. Actually saya sendiri pun tertanya-tanya apa yang special dengan pokok tu sampai dia tanam di belakang rumahnya.

Biasa orang akan tanam pokok serai ke, pandan ke, cili ke, tapi dia tanam pokok tu. Pelik juga kan? Kemudian saya terdengar dia menjawab, tu la pokok cincau. Hah, cincau?



Ya, cincau yang warnanya hitam, dan macam agar-agar tu asalnya daripada pokok ni. Wow... uniknya. Tak pernah pulak saya tahu, cincau tu berasal dari pokok. Mati-mati saya ingat cincau tu bermula dari rumpair.


So saya pun google tentang cincau ni dan disini saya kongsikan....



Cincau - copy Dari Wikipedia

Cincau hitam

Cincau (Hanzi: ไป™่‰, pinyin: xiancao) adalah gel serupa agar-agar yang diperoleh dari perendaman daun (atau organ lain) tumbuhan tertentu dalam air. Gel terbentuk karena daun tumbuhan tersebut mengandung karbohidrat yang mampu mengikat molekul-molekul air.

Kata "cincau" sendiri berasal dari dialek Hokkian sienchau (Hanzi: ไป™่‰, pinyin: xiancao) yang lazim dilafalkan di kalangan Tionghoa di Asia Tenggara. Cincau sendiri di bahasa asalnya sebenarnya adalah nama tumbuhan (Mesona spp.) yang menjadi bahan pembuatan gel ini.

Cincau paling banyak digunakan sebagai komponen utama minuman penyegar (misalnya dalam es cincau atau es campur). Dilaporkan juga cincau memiliki efek penyejuk serta peluruh (diuretik).

Proses pembuatan

Proses pembuatan diawali dengan perendaman, yang biasanya dilakukan setelah daun diremas-remas atau dihancurkan. Ada juga yang menyertakan perebusan terlebih dahulu. Pemberian soda kue dapat dilakukan sebagai pengawet. Warna cincau bermacam-macam, berkisar dari hijau hingga hijau pekat, bahkan hitam, namun disertai dengan kesan tembus pandang (transparan). Konsistensinya juga berbeda-beda. Warna dan konsistensi cincau berbeda-beda karena tumbuhan yang dipakai berbeda-beda.

















Gambar serai belakang rumah saya, baru je beberapa bulan tanam, alhamdulillah sihat
*

17 comments:

a kl citizen said...

assalammualaikum

saya pun terkejut juga...tak pernah tau rupanya cincau dari pokok...
terima kasih atas info ini...

azieazah said...

Kami tak berapa gemor cincau, sbb anak2 kata tu "air longkang"..aduh laaa... tapi suka segala jenis agar-agar dan puding.. sama tak?

ROS..
tanam serai banyak-banyak,
buat rendang memang enak..
daun serai kalu dah banyak...
ajak kura-kura dan arnab duduk melepak..

heheheh..

echah_syed said...

amboi pantun nmpk cik kak kite tuu :p

cincau plus soya bean orait gak tp time bulan ramadhan jer laa :)

zeqzeq said...

nak oder kat mana,,Ros, boleh bisnes..hee

zeqzeq said...

serai tnaman senag hidup, apa-apa tanah sesuai..tanah merah pun naik..

eelobor said...

blkg rumah eelobor x de ruang @ tanah yg boleh bercucuk tanam. kalu ader ruang pn...mmg x berminat. hehehe

zeq: tanah merah utk tanam serai tu pertengahan antara pasir mas & jeli?

zeqzeq said...

lain kali ubah warna hitam menjadi PINK heee kreatif

azieazah said...

HITAM tu dah amazing dah ZEQZEQ.. kalu terror nak tukar, saya nak kaler PURPLE, bleh? :D

rosnanie said...

salam ..

Betul tu cikgu, dudu2 sy ingat macam agar2, guna rumpai laut

kak azie, tak reti la pantun2 ni, so tak le nak jawab, cuma nak tanya, lepak kat pokok serai tak miang ker? hehehe, teringat suruh nabila ambik daun pandan, dia gi potong daun serai sebab dia ingat ibu ckp daun yang pnjang2, aduyai...

Kak echah, sy suka cincau + sirap + buah kabung... hmmm marveoulous...

ZZ, dtg rumah ler minta ngn jiran, tp tak tau la dia bg ker tak , hehehe

eelobor, rugi xminat tanam ni, saya minat la jugk tp kejap jer, pas tu malas nk layan

Kak azie, tanam warna purple eh? menarik tu

rosnanie said...

er... tak de sape dah ker nak teka arnab ngan kura2 ni? hhaha...

tak nak tau ke jawapannya....

eelobor said...

hehehe.....ape jwpn nya? tertunggu gak

rosnanie said...

ok la, beno nye dah tak sabar dah nak bagitau...

jwpn eelobor pn ok gk tp jwpn sy adalah... kura-kura guna smart tag, arnab bayar manual, pagi2 kat tol rawang sesak, kalau guna manual memang lambat ler, so sempat ler kura-kura potong arnab... hehehe... jgn marah aaa..

eelobor said...

hahahaha...kak ros ni. mmg dh terpikir pasal smart tag tu...

shaniza said...

Salam..
Saya pernah dengar cincau ni dari pokok tapi tak tahu rupa pokok tu..
Terima kasih atas info..

Jemput ziarah 'rumah' saya pula...

rosnanie said...

eelobor, pk tp tak cakap, tak de bukti, so tak de hadiah, hik hik hik....

rosnanie said...

salam shaniza, selamat datang, insya Allah nanti saya datang

Raziff Lokman said...

..terima kasih byk2 atas maklumat ni..dh tua & bergantang cincau ditelan..baru tau..